JavaScript must be enabled in order for you to see "WP Copy Data Protect" effect. However, it seems JavaScript is either disabled or not supported by your browser. To see full result of "WP Copy Data Protector", enable JavaScript by changing your browser options, then try again.
پروژه رویت
راه اندازی پروژه در Revit
۱۳۹۷-۰۴-۱۲
افزایش راندمان طراحی سه بعدی
افزایش راندمان طراحی 3D پروژه های معماری، عمرانی و صنعتی
۱۳۹۷-۰۴-۱۹
همه را نشان بده

تنظیم پوشه های پروژه در 3ds Max

تنظیم پروژه

لذت استفاده از 3ds Max آنچنان بالا است که گاهی فراموش می شود پیش از آغاز پروژه در آن نیاز به انجام دادن کارهایی است. معمولاً بسیاری از 3D کارهایی که از این نرم افزار بهره می گیرند، سریع وارد دنیای آن می شوند و آغاز به انجام پروژه مربوطه می کنند. ولی صبر کنید! آیا به تنظیم پوشه های پروژه در 3ds Max پرداخته اید؟ آیا پیش از آن که پروژه به جلو برود و بسیاری دیگر از انواع فایلهای خارجی مکمل پروژه شوند، پوشه های مناسب برای قرار دادن آنها را تنظیم کرده اید؟ به نظر می رسد این مرحله اهمیت ویژه ای در سازماندهی پروژه شما داشته باشد که در کنار لایه بندی در تری دی اس مکس یکی دیگر از اجزای مهم مدیریت اجزای پروژه شما باشد.

تصور کنید پروژه ای را در پیش دارید که در آن بسیاری از فایلهای خارجی از جمله تصاویر، فایلهای نور پردازی، نقشه های پروژه، مدل های 3D و غیره به مرور وارد آن خواهند شد. نه تنها این فایلها، بلکه تصاویر، نقشه ها، ویدئوها و دیگر موارد پروژه مورد نظر نیز پیش از آغاز مدل سازی در 3ds Max وجود داشته اند. آغاز کردن پروژه در 3ds Max مانند دو بسته مشهور Revit و Rhino نیست. برای آغاز پروژه در رویت می توان از قالبهای پیش فرض استفاده کرد (برای راینو نیز همینطور)، اما آغاز پروژه در 3ds Max از سیاست دیگری پیروی می کند. 3ds Max امکاناتی را برای شما فراهم می کند که بیشتر پوشه های مورد نیاز برای سازماندهی پروژه را در یکجا داشته باشید.

ایجاد پوشه مادر پروژه، روشی بسیار ساده (و در عین حال قدرتمند) برای فراهم آوری همه فایلهای پروژه در پوشه های زیر مجموعه پوشه مادر خواهد بود. کافی است وارد File شوید و سپس Set Project Folder (که در ورژن 2019 در زیر گروه Manage قرار گرفته است) را کلیک بزنید. حالا که پنجره باز شده، 3ds Max از شما می پرسد که پوشه (Folder) مورد نظر خود را انتخاب کنید. اکنون این اختیار را دارید که در هر جایی که دوست دارید پوشه مادر پروژه را تنظیم کنید. پیشنهاد می کنم نظم بخصوص در تعیین محل پروژه های خود داشته باشید و این مکانها هرگز روی هارد خارجی یا فلش مموری نباشند. وقتی پوشه را تعیین کردید و دکمه OK را فشار دادید چه اتفاقی می افتد؟ اینک 3ds Max به طور خودکار مجموعه ای از پوشه هایی را که زیر گروهی از پوشه مادر هستند می سازد. تصویر زیر پوشه های ایجاد شده را نشان می دهد. در ادامه این مطلب به نکاتی جالب در مورد استفاده بهینه از چند پوشه کاربردی اشاره خواهم کرد.

تنظیم پروژه

  • پوشه archives:

هر گاه در هر مرحله ای از پروژه که ذخیره کردن آن را به صورت archives اجرا کنید (File >>> Archive) پنجره ای باز می شود برای نام گذاری آرشیو و اگر خوب دقت کنید خواهید داد که مسیر ذخیره سازی این آرشیو (که شامل همه اجزای پروژه در یک فایل zip است) در داخل پوشه archives است. به جز این مورد، من شخصاً برای پروژه های خود پوشه دیگری در این پوشه archives ایجاد می کردم و همه تصاویر و ویدئوهای پروژه را در آن قرار می دادم. عکسها و ایده های گوناگون، ویدئوها و بسیاری دیگر از کمک کننده هایی که برای پیشبرد پروژه مفید باشند در این پوشه قرار داده می شود.

 

  • پوشه autoback:

فایهای max. که به طور اتوماتیک توسط 3ds Max ذخیره می شوند در این پوشه قرار می گیرند. بنابراین دیگر شما می دانید که فایلهای پشتیبانی در کجا قرار دارند. البته به سادگی امکان تعیین فاصله زمانی ذخیره سازی این فایلهای پشتیبانی (به همراه تعداد آنها) در 3ds Max وجود دارد.

 

  • پوشه export:

هر نوع فایل خروجی از داخل نرم افزار 3ds Max که به جز فایلهای خود max. باشند در این پوشه قرار خواهند گرفت. فرض کنید می خواهید برای AutoCAD یک خروجی dwg. بگیرید. این فایل خروجی در پوشه export شما قرار خواهد گرفت و البته انواع خروجی با پسوندهای دیگر نیز به همین ترتیب قرار می گیرند.

 

  • پوشه import:

همه فایلهای دیگر نرم افزارها در این پوشه می توانند قرار بگیرند (در واقع شما آنها را در این پوشه قرار داده اید). به عنوان نمونه، نقشه CAD پروژه ساختمانی شما تحت پسوند dwg. در این پوشه قرار گرفته است. در مثالی دیگر، فایل Revit یک ساختمان تحت پسوند rvt. در این پوشه قرار گرفته است. یا اگر قصد باز کردن فایل FBX برای پروژه خود را دارید نیز آن فایل در این پوشه قرار گرفته است و بسیاری مثالهای دیگر.

 

  • پوشه materiallibraries:

ذخیره سازی کتابخانه متریال ها با پسوند mat. در این پوشه قرار خواهد گرفت. باز کردن کتابخانه هایی که شما از پیش داشته اید (و یا از دیگر پروژه ها ذخیره کرده اید) و در این پوشه قرار داده اید نیز از همین مسیر است.

 

  • پوشه proxies:

همه فایلهای جانشین را می توان در این پوشه قرار داد. در مطلب ساخت پروکسی وی ری برای اشیا یک نمونه از ایجاد فایل پروکسی (جانشین) و البته مزایای استفاده از آن را بخوانید.

 

  • پوشه renderoutput:

همه رندرهای ذخیره شده شما می توانند در این پوشه قرار بگیرند. اگر پروژه بزرگی در اختیار دارید و تعداد رندرها زیاد است، پیشنهاد می کنم چند پوشه دیگر در داخل این پوشه ایجاد کنید تا به بهترین شکل ممکن همه تصاویر رندرهای خروجی خود را سازماندهی کرده باشید.

 

  • پوشه sceneassets:

این پوشه خود دارای چند زیر پوشه است (شکل زیر). طبق تجربه ای که داشته ام، دو پوشه photometric و البته images  از پرکاربرد ترین پوشه های sceneassets هستند. در پوشه photometric به عنوان نمونه، فایلهای ies. قرار می گیرند و در پوشه images  همه تکسچرها و تصاویری که برای ساخت مواد (متریال) استفاده شده اند قرار خواهند گرفت. نظم قرار دهی فایلها در پوشه های مخصوص به آنها، لذت استفاده از 3ds Max برای انجام پروژه های خود را بسیار بیشتر خواهد کرد (3ds Max را بیشتر دوست خواهید داشت!).

تنظیم پروژه

 

  • پوشه scenes:

خوب طبیعتاً همه فایلهای ذخیره شده صحنه های پروژه شما با پسوند max. در اینجا قرار می گیرند (و به ندرت chr. که البته بستگی به نیاز کاربر دارد). بنابراین همه صحنه های پروژه از آغاز تا پایان در اینجا ذخیره خواهند شد. چه کسی این فایلها را ذخیره می کند؟ البته که خود شما این کار را انجام می دهید.

در پایان این مطلب، باز هم تمایل دارم چند نکته جالب دیگر را بیان کنم. سازماندهی پروژه در درجه نخست به نفع شما است (نه مشتری)، چون شما هستید که بارها و بارها از فایلها و مسیرهای گوناگون در طول پروژه خود استفاده می کنید. چه بهتر که همه این پوشه ها به طور منظم سازماندهی شده باشند. چه دردناک است دیدن فرد 3D کاری که بخشهای پروژه او به طور پراکنده در درایوها (یا حتی هارد خارجی و فلش مموری) مسیر یابی می شوند. با تنظیم کردن پوشه های پروژه، این دردها را به نشاط تبدیل کنید. هنگام انتقال تمام پروژه به فرد یا شرکت دیگر، کافی است یک فایل فشرده از پوشه مادر پروژه را مهیا کنید. یکی از کارهایی که انتروپی انجام پروژه های شما با 3ds Max را کاهش می دهد، همین سازماندهی پوشه های پروژه است. با نشاط و پر از انرژی باشید.

 

Summary
Article Name
تنظیم پوشه های پروژه در 3ds Max
Description
در این مطلب چگونگی تنظیم مسیر پوشه های پروژه و استفاده بهینه از پوشه های تولید شده برای سازماندهی پروژه های گوناگون شرح داده شده است.
Author

2 دیدگاه ها

  1. فاطیما گفت:

    بسیار بجا و کاربردی خواهد بود مخصوصا برای پروژه های بزرگ با جزئیات زیاد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

English